Top 5 online shopping sites di Thailand

By Cyndy - July 28, 2020


Sebagai orang Malaysia, kami sering membeli-belah dalam talian melalui Taobao / 1688, tetapi tak berapa orang yang mengetahui bahawa platform membeli-belah di Thailand juga merupakan salah satu pilihan terbaik untuk pembeli online. Inilah 5 online shopping platform yang paling popular di Thailand pada Jan hingga Jun 2020. Kami juga akan berkongsi dengan anda mengenai cara menghantar barangan dari Thailand ke Malaysia.

Thailand online shopping platform yang mana disenaraikan pada tahun 2020?


1. Shopee Thailand


Shopee Thailand mencapai rekod tertinggi 50 juta paparan halaman bulanan dari pada 6 bulan awal semasa tahun 2020. Ini adalah salah satu platform membeli-belah dalam talian yang digemari olehlelaki dan perempuan. Platform ini merangkumi pelbagai jenis produk termasuk pakaian fesyen lelaki dan perempuan, kosmetik, barangan sukan, makanan dan minuman, pet food dan sebagainya. Anda juga dapat menjumpai pelbagai jenis jenama tempatan Thailand seperti Beauty Buffet, Mistine dari platform ini.


2. Lazada Thailand


Lazada Thailand menduduki tempat kedua dalam paparan halaman bulanan Thailand lebih dari 36 juta dari 6 bulan terakhir pada tahun 2020. Bukan hanya Thailand, ia juga merupakan salah satu platform e-dagang teratas di Asia Tenggara. Pelbagai produk seperti produk elektronik, produk rumah tangga, penjagaan kulit dan kosmetik, produk Ibu dan anak, produk kereta atau bahkan pakaian tradisional Thailand boleh didapati dari  Lazada Thailand.


3. Kaidee


Kaidee adalah laman membeli-belah dalam talian yang terkenal di Thailand. Dalam 6 bulan terakhir, platform ini mencapai sehingga 10 juta paparan halaman bulanan. Sebenarnya, ia adalah platform perdagangan terpakai. Pembeli bukan sahaja membeli barang dari platform, mereka juga boleh membeli perkhidmatan seperti harta tanah, pakej pelancongan dari sana.



4. JD 


JD adalah salah satu platform e-dagang B2C terbaik di Thailand dan bahkan di Asia Tenggara. Paparan halaman bulanan setinggi 3 juta dalam tempoh 6 bulan yang lalu. Produk yang paling popular adalah produk ibu dan anak, elektronik, penjagaan kulit dan kosmetik, barangan rumah dan lain-lain.


5. Central


Sebagai kedai francais terkemuka di Thailand, Central telah melancarkan laman web e-dagangnya sendiri untuk bersaing dengan pelbagai platform dalam talian. Dari 6 bulan terakhir pada tahun 2020, platform ini mencapai sehingga 2 juta paparan halaman bulanan. Produk terlaris dalam platform ini merangkumi produk fesyen wanita, produk kecantikan, dan produk rumah tangga. Nasib baik, laman web itu mempunyai bahasa Inggeris, yang memudahkan orang asing mencari barang Thai yang ingin dibeli.



Mungkin anda akan ada sebarang soalan tentang:


Q1. Macam mana kalau saya tak faham Thai languages?
Jangan risau~ anda boleh right click “Translate to English” untuk tukar ke English dengan segeranya.

Q2. Macam mana buat payment di Thailand online shopping platforms?
Anda boleh cuba buat payment di Shopee Thailand, Central melalui credit card.



Q3. Macam mana nak hantar barang dari Thailand balik ke Malaysia?
1. Login GIMworld > [ship for me] > [Account ] > copy warehouse address & tel > copy marking name, give the detail to suppliers, ask suppliers to write (marking name and warehouse address & tel) at the parcel before delivery to our warehouse.

2. If you purchase items from the E-commerce platform, you need to save our company warehouse address and marking name ( AJY/___) at the E-commerce platform.

3. you need to get details from suppliers - {courier tracking number, courier company name, product name, and price }.

4. visit GIMworld website [ ship for me] > [arrange shipment] to fill in all of the product details and click submit.

5. Go to Gimworld [ my orders] > [ product details] check parcel arrival status. all parcel arrived, you need to go to [ product details] to submit parcel to combine ( separate- sensitive/normal items) and choose shipment type.- air/sea.

6. Go to [ delivery order] to check shipping fees and make the payment, track parcel delivery status at [ delivery order].



data recources dari Similar Web

  • Share:

You Might Also Like

0 comments